Серія виставок “ТУТ і ЗАРАЗ у Музеї Людвіга / HIER UND JETZT im Museum Ludwig” по-сучасному переосмислює усталені уявлення та підходи до музейної роботи. Війна Росії проти України змінює наш підхід до поняття «російський авангард». Багато художників, які історично розглядалися під цим загальним терміном, включаючи такі імена, як Олександра Екстер, Олександр Богомазов, Володимир Бурлюк, Василь Єрмилов, Казимир Малевич, жили й працювали в Україні і відіграли важливу роль у формуванні української культури сто років тому. Вони або походили з таких міст, як Київ, Одеса та Харків, або мали там свої студії, де створювали кубофутуристичні, супрематичні та конструктивістські роботи.
Виставка, присвячена модернізму в Україні, об’єднує приблизно дев’яносто живописних творів і робіт на папері, створених між 1900-ми та 1930-ми роками. Куратори Костянтин Акінша, Катя Денисова та Олена Кашуба-Вольвач вперше презентували виставку під назвою «В епіцентрі бурі: Модернізм в Україні, 1900–1930-ті роки» в Національному музеї Тиссена-Борнеміси в Мадриді. На виставці представлено 35 робіт з колекції Національного художнього музею України та 15 робіт із колекції Музею театрального, музичного та кіномистецтва України, які були перевезені до Європи з Києва. Цю добірку доповнюють роботи з приватних колекцій та з фондів Музею Людвіга. Багато з представлених художників, серед яких Олександр Богомазов, Анатоль Петрицький та Сара Шор, а також такі мистецькі групи, як бойчукісти та єврейська Культур-Ліга, маловідомі на Заході, тож стануть справжнім відкриттям для міжнародної аудиторії.
Виставка відтворює поліфонію мистецьких стилів і культурних ідентичностей, що існували в Україні на початку ХХ століття. Зосереджуючись на Києві та Харкові, вона розповідає про українських митців-модерністів та їхні зусилля зі створення національної художньої школи в боротьбі за українську державність і культурну автономію.
Модерністський рух в Україні розгортався на складному соціально-політичному тлі розпаду імперій, Першої світової війни, революцій 1917 року з подальшою нетривалою незалежністю Української Народної Республіки (1917–1920) та створенням Радянської України. Незважаючи на політичні потрясіння, це був період справжнього розквіту українського мистецтва, літератури, театру та кіно. Складне історичне минуле України призвело до яскравих зустрічей, поєднання українських, польських, російських та єврейських елементів для створення виразного місцевого культурного профілю.
Цей новий мистецько-історичний погляд на період розширюється завдяки внеску сучасної художниці Дар’ї Кольцової (нар. у 1987 році у Харкові). На запрошення Юлії Бердіярової, кураторки Музею Людвіга, вона представить нову монументальну інсталяцію на основі скла, яка рефлексує над питанням культурної спадщини України та можливостями її збереження в умовах війни.
Художники: Олександр Архипенко, Олександр Богомазов, Михайло Бойчук, Василь Седляр, Володимир і Давид Бурлюки, Олександра Екстер, Борис Косарев, Казимир Малевич, Вадим Меллер, Віктор Пальмов, Анатоль Петрицький, Мануїл Шехтман, Марія Сінякова, Сара Шор, Василь Єрмилов, Олександр Хвостенко-Хвостов, Марко Епштейн та інші.
Куратори:
♦ Костянтин Акінша (мистецтвознавець, науковий співробітник Коледжу Макса Вебера в Ерфуртському університеті, засновник дослідницького проєкту «Авангардне мистецтво»),
♦ Олена Кашуба-Вольвач (мистецтвознавиця, завідувачка відділу мистецтва ХІХ – початку ХХ ст. Національного художнього музею України, Київ),
♦ Катя Денисова (мистецтвознавиця, кураторка, докторантка Інституту мистецтв Курто, Лондон).
Виставка триватиме до 24 вересня 2023 року.