Проєкт «Україна. Інші погляди на взаємини», яку спільно організували Міжнародний Культурний Центр у Кракові та Національний художній музей України розповідає про дві сусідні країни, з наголосом на українських творах, більшість з яких вперше представлені польській аудиторії. Цей інший погляд на сусідство, де взаємне сприйняття один одного вступає у дію, зближає дві країни ще більше.
Спільний польсько-український аналіз культурних й історичних наративів, названих «українськими мітами», заохочує до рефлексії про суміжність України і Польщі, їхню історію і їхнє сьогодення у перспективі сусідства і взаєморозуміння. Вони надають певне уявлення життєздатності цих мітів та їх сучасного втілення, дозволяють простежити канон української ідентичності але, разом із тим, ретельніше придивитися до сучасної України. Наратив також спорадично зіштовхується з Росією і Радянським Союзом і, рідше, з Туреччиною та Ісламським світом. Все ілюструється творами українського і польського мистецтв у тому числі й сучасними. Метою проєкту було презентувати польській публіці візуальний автопортрет їхніх найближчих сусідів і сучасний культурний контекст польсько-українських відносин.
Виставка висвітлює надзвичайних митців, чий доробок визначив головні етапи розвитку мистецтва, від пізнього XVII століття до сучасності. При побудові експозиції застосовано ахронологічний, нелінійний розвиток композиції виставки, що створює простір для власних асоціацій і інтерпретацій. Сучасне мистецтво стало дієвим інструментом деконструкції традиційних уявлень. Охоплюючи великий період від ХVІІ до ХХІ століть, експозиція складаєтьсся з окремих блоків: Пролог, Краєвид, Хліб, Козаки/Сармати, Завоювання, Державотворення, Хата, Епілог. В кожному блоку виставки відбувається історичне висвітлення міфу та спровокована дискусія щодо сьогоднішнього стану речей.
Представлені твори українського поета й художника Тараса Шевченка, польських майстрів Юзефа Брандта, Яна Станіславського, Леона Вичулковського, і народженого в Україні російського художника-реаліста Іллі Рєпіна, який захоплювався живописом Яна Матейка. Ці роботи ХІХ століття протиставляються картинам модерністів початку ХХ – Георгія Нарбута, Віктора Пальмова, Лева Крамаренка – і сучасних художників, таких, що використовують мову поп-арту, соціального мистецтва, західної реклами і радянської пропаганди, зокрема Олега Тістола, Романа Мініна, Влади Ралко, Нікіти Кадана або Асоціації «Відкрита група», що представляла Україну на Бієнале 2019 року. Спеціально для проєкту була створена робота SVITER-group та Івана Світличного, відзнята в кулуарах Верховної Ради України, яка розкриває зв’язки українського політикуму з історичними мітами.
Другим важливим елементом проєкту став сайт-специфік проєкт Лади Наконечної, створений у співпраці зпольською мисткинею Монікою Дрожинською як результат проведеного ними дослідження – «Обійми», відкритий у NAMU 25.09.2021 р. Цей проєкт став своєрідним інтерактивним “відкритим фіналом” виставки, який пов’язав два майданчика – МЦК та NAMU в одне ціле для осмислення сьогоднішнього стану польсько-українських стосунків.
Вперше така репрезентативна добірка українського мистецтва публічно представлена в межах однієї виставки у Польщі. Її ядром є роботи з найважливішої колекції в Україні – Національного художнього музею України, а також з інших провідних музеїв: Національний заповідник «Києво-Печерська Лавра», Музей театрального, музичного і кіномистецтва, Національний музей «Київська картинна галерея», Національний музей історії України в Другій світовій війні, а також з польських колекцій: Національних музеїв Кракова, Варшави і Вроцлава, Галереї «Арсенал» у Білостоку і Яґеллонської бібліотеки, а також українських і польських приватних колекцій, сучасних митців.
Виставка триває із 17 вересня 2021 року до 16 січня 2022 у галереї МКЦ за адресою Головний Ринок 25 у Кракові.
Авторки концепції виставки і кураторки
Оксана Баршинова (NAMU), Жанна Комар (МКЦ) за участі Анни Лазар