15 травня у залах Національного художнього музею України було представлено відвідувачам особливу роботу — «Жіночий портрет» Владислава Галімського (1898), яка повернулася до музею після десятиліть втрати завдяки спільним зусиллям NAMU та Службою зовнішньої розвідки України. Картина, незаконно вивезена нацистами під час Другої світової війни, нарешті знову посіла своє місце у музейній колекції.
Під час Другої світової війни Україна втратила мільйони культурних цінностей, і лише невелика частина з них була повернута. Тільки з колекції Національного художнього музею України було вивезено понад 65 тисяч одиниць зберігання — живопису, графіки, скульптури, бібліотечних фондів, декоративно-прикладного мистецтва та архівних матеріалів. Повернути вдалося 262 твори. Сьогодні ці історичні втрати перегукуються з реальністю нової війни, у якій Україна знову втрачає свою культурну спадщину внаслідок російської агресії. Точну кількість знищених і викрадених творів підрахувати наразі неможливо, але вже зараз відомо, що цифри — шокуючі. У такій реальності кожен знайдений і повернутий до України мистецький твір— це не просто експонат, це символ боротьби, перемоги й збереження національної памʼяті.
Робота Галімського була виявлена у 2018 році на аукціоні у Штутгарті (Німеччина), звідки згодом і була продана, однак дані про покупця не розголошувалися. Завдяки наполегливості команди музею та ґрунтовно проведеній роботі зі збору доказів, вдалося підтвердити, що йдеться саме про роботу з колекції НХМУ, втраченої під час Другої світової війни, а силами та засобами Служби зовнішньої розвідки України було встановлено місце перебування картини та осіб, причетних до незаконного вивезення її до третьої країни. У результаті заходів СЗРУ, які тривали більше року, вдалося повернути твір Владислава Галімського у власність НХМУ.
Національний художній музей України впродовж багатьох років веде системну роботу з пошуку творів, незаконно вивезених з його колекції у роки Другої світової війни. «Жіночий портрет» був ідентифікований як один із цих творів: опис, розміри та зображення збігалися з обліковими документами музею та довоєнними фотографіями.
Цей повернутий твір експонуватиметься у музеї протягом місяця — як нагадування про важливість збереження культурної спадщини та силу злагодженої співпраці між державними інституціями, відомствами та фахівцями, об’єднаними спільною метою.
Окрім самого твору Владислава Галімського, відвідувачі зможуть побачити і його історичне місце в музейній колекції — у віртуальній версії виставки «Український портрет ХVІІ–ХХ століть», що відбулася у стінах музею ще 1925 року. Саме тоді портрет Галімського був показаний публіці як частина великої експозиції, яка демонструвала спадкоємність української портретної традиції. Тепер завдяки цифровим технологіям можна знову «прогулятися» залами тієї виставки, побачити, як виглядала історична експозиція, і глибше зрозуміти значення повернутого твору в контексті музейної та культурної пам’яті.